Minimální preventivní program v.2013
- Podrobnosti
- Nadřazená kategorie: Metodik prevence
- Kategorie: Programy prevence
- Zveřejněno 17. listopad 2013
- Napsal Mgr. Michaela Smyslová
- Zobrazeno: 2047
Minimální preventivní program
1. Základní údaje o škole
Název a adresa školy, pro kterou platí tento MPP |
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice |
Jméno a příjmení ředitele |
Mgr. Luděk Svoboda |
Telefon na ředitele |
353 393 243 |
E-mail na ředitele |
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. |
Jméno školního metodika prevence |
Mgr. Michaela Smyslová |
||
Telefon |
353 393 243 |
||
|
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. |
||
Specializační studium |
|
Studuje |
|
Realizátor vzdělávání |
PPP Praha 10 |
Jméno výchovného poradce |
Mgr. Monika Volemanova |
||
Telefon |
353 393 243 |
||
|
poradkyne@zszlutice.cz |
||
Specializační studium |
Ano |
|
|
Realizátor vzdělávání |
|
Jméno školního psychologa |
|
Telefon |
|
|
|
|
Počet tříd |
Počet žáků/studentů |
Počet ped. pracovníků |
ZŠ - I stupeň |
7 |
145 |
|
ZŠ - II.stupeň |
6 |
136 |
|
ZŠ praktická |
2 |
16 |
|
Celkem pedagogů na škole* |
|
297 |
25 |
* Jedná se o celkový počet pedagogů na naší škole. Nejedná se o součet údajů uvedených výše (někteří pedagogové mohou učit na více stupních zároveň).
2. Stručná analýza situace
Naše škola se nachází ve městě Žlutice. V současné době ji navštěvují žáci 1. stupně a 2. stupně, dále žáci speciálních tříd. Celkový počet žáků je 297 dětí.
Naše škola je připravena poskytnout odbornou péči žákům se specifickými poruchami učení, žákům s rizikovým chováním i žákům nadaným. Ve výuce jsou uplatňovány různé metody vyučování (frontální, skupinové, individuální). Žákům je nabízeno velké množství volnočasových aktivit v podobě nepovinných předmětů a zájmových útvarů.
3. Cíle Minimálního preventivního programu
Cíle MPP jsou především v:
- poskytování informací všem výše zmíněným skupinám o problematice prevence sociálně patologických jevů a nabízení veškerých možností, jak je plně je zapojit do vlastní realizace,
- výchově ke zdravému životnímu stylu, podněcování žáků k uvědomění si zodpovědnosti za své zdraví a za životní prostředí,
- vytváření životních postojů a kvalitního žebříčku hodnot s důrazem na život bez drog, násilného, xenofobního a diskriminačního chování,
- rozvoji a podpoře sociálních kompetencí, posilování duševní odolnosti vůči stresu a negativním zážitkům,
- minimalizaci výskytu sociálně patologických jevů,
- vytváření nestresujícího prostředí pro přijetí jakéhokoliv žáka,
- vytváření pozitivní motivace pro zapojení všech žáků do školních i mimoškolních aktivit,
- seznamování žáků s tématy antidiskriminace,
- nabízení účasti všem žákům na školních i mimoškolních aktivitách,
- nabízení možností, jak se samostatně rozhodovat a jak hledat pomoc.
1. Krátkodobé cíle
Spočívají ve zmapování potřeb primární prevence a ve vlastní realizaci specifické i nespecifické primární prevence (viz výše) a v pokračování budování vztahů mezi jednotlivými žáky.
2. Střednědobé cíle
Zahrnují především snahu o větší zapojení rodičů do dění školy, tvorbu vlastních projektů.
3 . Dlouhodobé cíle
Patří mezi ně především výchova ke zdravému životnímu stylu, rozvoj a podpora sociálních kompetencí, další vzdělávání pedagogických pracovníků školy.
Cílové skupiny
- jsou jimi všichni žáci ZŠ,
- zvláště je třeba se zaměřit na:
- děti se zdravotními problémy,
- žáky se specifickými vzdělávacími potřebami,
- žáky, kteří rizikové chování vykazují,
- na děti s odlišnou etnickou příslušností, než je ta většinová, u nichž je podstatná integrace do většiny
Zásady prevence spočívají v
- v individuální práci s každou třídou,
- aktivním zapojení třídního učitele,
- kvalitně zpracovaném školním řádu
Formy prevence jsou:
- úzká spolupráce mezi rodiči, žáky a školou,
- poradenská činnost,
- odhalování specifických poruch učení a chování a následné náprava,
- vzdělávání v oblasti zdravého životního stylu,
- vyhranění negativního vztahu k návykovým látkám,
- široká nabídka školních i mimoškolních aktivit.
Realizace MPP
- Preventivní strategie v jednotlivých ročnících je obsažena v ŠVP.
- Všichni pracovníci školy se budou snažit, aby u žáků docházelo k postupnému zvyšování sociálních kompetencí, a budou podporovat rozvoj jejich komunikačních dovedností.
- Škola se bude snažit o vytvoření pozitivního sociálního klimatu, prostoru pro smysluplné využití volného času dětí, o jejich výchovu k zodpovědnosti za své zdraví a zdravý životní styl a snížení výskytu rizikových projevů v chování žáků nabídkou volnočasových aktivit - výukou nepovinných předmětů a zájmových útvarů: sportovní hry, voleybal, dramatická výchova, sborový zpěv, ,AJ s rodilým mluvčím, aerobik, florbal, míčové hry aj.
Ve školním roce budou po zkušenostech z minulých let zorganizovány projektové dny: Den zdraví, Den ..., Den volitelných předmětů, Tradice,zvyky, obyčeje, Sportovní den, Karaoke
- Žáci vybraných ročníků zúčastní týdenního pobytu v přírodě „Dokážu to“
- Žáci vyšších ročníků budou zpracovávat v rámci „Výchovy ke zdraví“ projekt s tematikou zdravého životního stylu. V průběhu celého roku budou žákům nabízeny další aktivity dle aktuálních potřeb a nabídek institucí, se kterými spolupracujeme.
- Škola je dohodnuta na spolupráci s Policií ČR, jejíž pracovníci budou docházet do školy, monitorovat v ní situaci a pořádat besedy s žáky.
- Školní řád je rovněž vnímán jako nástroj prevence.
- Učitelé budou v jednotlivých předmětech své žáky vést k samostatnosti, toleranci a zodpovědnosti. Budou je učit spolupráci a vhodné komunikaci.
- Všichni žáci, pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci naší školy jsou seznámeni s pravidly první pomoci, v průběhu školního roku jsou pro ně zajišťovány vzdělávací akce. Lékárnička je umístěna ve sborovně.
- Problematika různých rizikových projevů chování a reakce na ně bude průběžně zařazována především na třídnické hodiny a do hodin předmětů VKO (výchova k občanství), VKZ (výchova ke zdraví), Př (přírodověda i přírodopis), prvouka, CH (chemie), VV (výtvarná výchova), TV (tělesná výchova) ČSP (člověk a svět práce) a příbuzných předmětů.
- Škola bude využívat programů pro boj s šikanou a dalšími rizikovými jevy.
- Z každé třídy 2.stupně jsou vybraní žáci zainteresováni do projektu „Žákovský parlament“. Jsou tak vedeni ke spolupráci a zodpovědnosti, učí se prosazovat své zájmy a zájmy blízkých.
Rámcový časový harmonogram:
září:
Putování školou (1. ročníky)
Karlovarsko (3.ročníky)
Den zdraví (projektový den pro 2.stupeň)
říjen:
Bezpečně do školy (1.-2.ročníky)
Bezpečně na kole (3.-5. ročníky)
EKO Černošín (6. ročník)
Burza škol „Ostrov“
listopad:
Dramatizace knihy „Memento“ (8.-9.ročníky)
Úřad práce Karlovy Vary (9. ročníky)
Vystoupení pro DPS (pěvecký sbor)
prosinec:
Mikuláš pro 1.stupeň (9. ročníky)
Vánoční akademie (1.stupeň)
Rozsvěcení vánočního stromu
leden:
Výchovný koncert ZUŠ (1.-9. ročníky)
únor:
Masopust (1stupeň)
Praha – Muzeum hudby a B.Smetany (9.ročník)
projektový den „Den ...“ (2.stupeň)
Lyžařský výcvik (7.ročníky)
Recitační přehlídka (celoškolní)
březen:
Vladař a okolí Žlutic (4. ročník)
Letiště Ruzyně (7.ročník)
duben:
Muzeum Žlutice (3.ročník)
Dokážu to (3. a 5.ročník)
Den Země (2.stupeň)
Den zdraví „Aby tělo nebolelo“ (1.stupeň)
květen:
Žlutice (1.ročníky)
Hrad v okolí (Loket,...) (4.ročník)
Den volitelných předmětů (2.stupeň)
Zájezd do Anglie (zájemci z 2.stupně)
Exkurze geologická (9.ročník)
červen:
Den dětí (1.stupeň)
Karlovy Vary – město (4.ročník)
Sportovní den (1.-9. ročník)
Karaoke (celoškolní)
Žlutická pouť
Akce bez termínu:
Divadlo - Žlutice (1.stupeň)
Divadlo (1.stupeň)
Okolí Žlutic (2.ročník)
Divadlo (7.,8.,9. ročník)
Hvězdárna (5.ročník)
ZOO + Botanická zahrada Praha (7.ročník)
Praha – historické centrum (8.ročník)
Přírodovědně-poznávací den (2.stupeň)
Pohádková hudba, muzikál (celoškolní)
Muzeum loutek v Plzni (1.stupeň)
Preventivní strategie na prvním stupni:
- V rámci předmětů „ČLOVĚK A JEHO SVĚT“ a „ČLOVĚK A SVĚT PRÁCE“
- zdraví (kouření, alkoholismus, návykové látky, environmentální výchova),
- mezilidské vztahy (společná tvorba pravidel soužití mezi žáky a učiteli, nácvik řešení problémů, komunikace a diskuze, všímání si jednotlivých odlišností mezi žáky a jejich kladné přijímání, přijímání, uvědomování si vlastní osobnosti),
- dopravní výchova
Preventivní strategie na druhém stupni:
- V rámci předmětů „VÝCHOVA K OBČANSTVÍ“ „ČLOVĚK A SVĚT PRÁCE“ „VÝCHOVA KE ZDRAVÍ“
- zdraví (zdravý životní styl, stres, zvládání náročných situací, závislost, kouření a alkohol)
- mezilidské vztahy (vzájemné poznávání jedinců v nově utvořených kolektivech, následná tvorba pravidel a bezpečného prostředí, vhodné chování a komunikace, rozvoj schopnosti komunikovat a diskutovat, partnerství a sexualita, posílení osobnosti, rasismus, antidiskriminace)
- právo
Metody hodnocení efektivity jednotlivých programů
Žáci se budou moci k jednotlivým programům vyjádřit v dotaznících nebo ústně. Shrnutí a následné reflexe proběhnou v běžných vyučovacích hodinách a na hodinách třídnických. Žáci mohou své připomínky rovněž sdělit svým zástupcům v žákovském parlamentu,nebo umístit je do schránky důvěry.
Minimální preventivní program se v každém pololetí bude vyhodnocovat na pedagogické radě, celkové zhodnocení proběhne na konci školního roku.
Úkoly jednotlivých pracovníků školy, zapojení žáků a zaměstnanců do MPP
Ředitel školy - má odpovědnost za podporu, vytváření a realizaci programu, sleduje jeho efektivitu, v případě potřeby svolává výchovné komise.
Výchovná poradkyně – poskytuje poradenství při řešení školního neúspěchu, výukových problémů, volbě povolání a dalšího vzdělávání žáků, spolu s třídními učiteli a asistenty se podílí na tvorbě individuálních vzdělávacích plánů a připravuje podmínky pro integraci jednotlivých žáků, navrhuje řediteli školy svolávání výchovných komisí, konzultuje problémy s odbornými pracovišti (SPC, PPP).
Školní metodička prevence - koordinuje přípravy a realizace programů, komunikuje s žáky, rodiči, ostatními pracovníky školy (především s třídními učiteli), odkazuje na další odborníky, monitoruje žáky v riziku a s poruchou chování a emocí, zaměřuje se na zachycování varovných signálů souvisejících s problematikou rizikových projevů chování, účastní se výchovných komisí, spolupracuje s organizacemi v oblasti primární prevence, dokumentuje průběh a hodnotí realizaci preventivní strategie.
Pedagogický sbor - jednotliví učitelé začleňují preventivní témata do výuky jednotlivých předmětů (viz ŠVP), jednotlivé problémy a nejasnosti z oblasti prevence rizikových projevů chování konzultují s metodičkou prevence, výchovnou poradkyní a vedením školy.
Třídní učitelé – hrají stěžejní úlohu při naplňování MPP, mapují vztahy ve své třídě, vhodnými aktivitami navozují zdravé prostředí v kolektivu, konzultují a úzce spolupracují s metodičkou prevence, výchovnou poradkyní, vedením, ostatními pracovníky školy a rodiči, seznámí žáky s MPP, podílí se na léčbě vztahů v kolektivech, ve kterých se vyskytla šikana, důsledně postihují (navrhují postihy) v případě porušení školního řádu, komunikují s rodiči nejen prostřednictvím třídních schůzek.
Žáci - participují se na přípravě a realizaci programu, jsou seznámeni s MPP, vědí, kde hledat pomoc, na koho se obrátit.
Spolupráce s institucemi
- Pedagogicko-psychologická poradna
- Policie ČR
- Asistenti prevence kriminality města Žlutice
- Úřad práce
- Okresní metodik prevence
- OSPOD
Spolupráce s rodiči
- Škola bude spolupracovat s rodiči v oblasti zdravého životního stylu dětí a v oblasti prevence. Tato problematika bude pravidelně zařazována také na program třídních schůzek s rodiči. Rodičům zde budou nabízeny propagační materiály týkající se především oblasti drogové prevence a šikany, bude jim sdělen postup školy v případě problémů žáků s drogami. Rovněž zde budou seznámeni s MPP, který je součástí ŠVP, a školním řádem.
- Rodiče budou informováni prostřednictvím webových stránek, školské rady, školního časopisu „Kaňka“ a na třídních schůzkách. Důležité informace se dozvědí i v žákovských knížkách. Školní řád je na webových stránkách školy a rodiče tuto informaci stvrdili svým podpisem.
- Rodiče mohou využívat konzultací metodičky prevence a výchovné poradkyně. Po předcházející domluvě je možná schůzka s kterýmkoliv z pedagogických pracovníků naší školy.
- Výchovná opatření jsou rodičům sdělována písemně.
Kontaktní místo ve škole a informační nástěnka, další aktivity:
- Schránka důvěry – je umístěna na druhém patře. Žáci do ní mohou vhazovat nejrůznější dotazy a svěřit se se svými problémy. Svá trápení mohou sdělovat i anonymně.
- Informační nástěnky pro žáky a rodiče (v prvním patře u učebny Fy/Ch), pro pracovníky školy (ve sborovně) – žáci, jejich rodiče i pracovníci školy zde naleznou veškeré potřebné informace a kontakty z oblasti prevence sociálně patologických jevů.
- Žákovský parlament– žáci každé třídy si volí své zástupce.
- Preventivní tým – metodička prevence, výchovná poradkyně spolu s vedením školy úzce spolupracují při řešení výskytu šikany, individuálně doporučují další postupy.
Síť organizací a služeb poskytujících odbornou pomoc, internetové odkazy a poradny
Centrum primární prevence - drogy
+420 353 565 335Čankovská 7, 36001 Karlovy Vary
K - Centrum pro drogově závislé
+420 353 222 742Krále Jiřího 38, 36001 Karlovy Vary
Linka bezpečí dětí a mládeže
800 155 555
Linka důvěry
+420 353 588 080 Karlovy Vary
Národní linka prevence AIDS
+420 800 144 444
o.s. Útočiště
+420 352 667 227Brněnská 486, 356 01 Sokolov
Protialkoholní a protitoxikomanická poradna - Strnadová Jana
+420 353 230 879Myslbekova 4 , 36001 Karlovy Vary
Internetové odkazy a poradny:
www.adiktologie.cz
www.atlinka.cz (anonymní linka pomoci)
www.bkb.cz (znásilnění, pohlavní zneužívání, domácí násilí, oběti a svědci trestných činů, přepadení)
www.dds.winet.cz (děti, volný čas, drogy)
www.detskaprava.cz
www.donalinka.cz (pomoc osobám ohroženým domácím násilím)
www.drogovaporadna.cz
www.minimalizacesikany.cz
www.modralinka.cz
www.nasedite.cz
www.odrogách.cz
www.koordona.cz (koalice neziskových organizací proti domácímu násilí)
www.plbohnice.cz/nespor (závislosti)
www.podaneruce.cz
www.poradenskecentrum.cz
www.prestantekourit.cz
www.sikana.cz
www.spondea.cz (krizové centrum)
Ve Žluticích 25.9.2013
Mgr.Michaela Smyslová, metodik školní prevence